Träningstips efter förlossning

Träning efter förlossning


Här kommer lite träningstips och saker man behöver tänka på när det gäller träning efter förlossning


Mjölksyraträning bör undvikas vid amning. Det är inte särskilt bra för dig i det här läget och mjölksyran går dessutom över i mjölken, vilket inte är särskilt gott för bebben.

Det rekommenderas att inte belasta de raka magmusklerna extra när man fått DIASTASIS RECTI = magmusklerna delat sig då de redan utsätts för extraansträngning. Alla får inte diastasis recti, på en del bara töjer musklerna ut sig. Huruvida du fått mellanrummet mellan de raka magmusklerna kan du själv känna genom att känna med fingrarna när du reser dig upp från liggande till sittande. Är mellanrummet bredare än 2 fingrar ska du inte köra situps mer. Jag har själv ett fingers mellanrum, men har bestämt mig att skippa raka situps för att inte orsaka någon onödig skada.

Stretch: Stretch för den sneda bukmuskulaturen är viktig nu, så att du kan komma tillbaka till en god hållning. Ligg på rygg med raka ben och armarna ut åt sidorna. Lägg över armarna åt ena hållet och lägg över benen åt motsatt hållning så att det sker en vridning i mellankroppen.

 

Sen gäller de vanliga principerna vid träning, förstås:

  • Du kan inte punktförbränna fett, kroppen tar energi från precis hela kroppen vid alla typer av belastningar.
  • Om du vill gå ner i vikt handlar det fortfarande om att du också bör tänka på vad du äter utan att därmed banta. När du tränar är det viktigt att du tänker på att äta närings- och energirik mat. När du ammar är det ännu viktigare.
  • Vilan är bästa återhämtningsmetoden. Tänk på att vila mellan träningstillfällena, det är då kroppen hinner bygga muskler och reparera vävnad.

Jag har fått mersmak på träningen nu och hade jag fått så hade jag gått och tränat varje dag!! =P haha
Men det får räcka med 2-3 gånger i veckan till en början med =) Vill ha tillbaka mina muskler!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0