Lussisar 24/10

 

M u m s f i l i b a b b a

 


Nu är dom klara och jag har satt mig i soffan för att götta mig. Det blev ca 30 lussebullar, så det blir att frysa in de flesta..
Fick en gammal husållsmaskin av mormor & morfar när de flyttade som jag använde för första gången idag =P
Visst är den gammal, men knåda deg kan den =) hihi

Receptet för dessa saftiga lussebullar kommer här:

125 gram smör, osaltat
5 dl mjölk
50 gram jäst
1 gram = (2 påsar) saffran
250 gram kesella, lätt
2 ½ dl socker
½ tsk salt
17 dl vetemjöl
russin
2 ägg

  • Smält smöret i en kastrull. Tillsätt mjölken och värm degvätskan till fingervärme(37 grader).
  • Smula jästen i en stor bunke och tillsätt saffran. Häll degspadet över och rör om så att jästen löser sig och allt blandas. Tillsätt kesella, socker, salt och det mesta av mjölet (spara ca 1 dl till utbakningen).
  • Arbeta degen på ett bakbord eller en bänk tills den blir blank och smidig och släpper från bänken. Eller blanda i hushållsassistent. Tillsätt eventuellt lite mer mjöl. Låt jäsa övertäckt i ca 40 min.
  • Knåda degen på mjölat bakbord och baka ut den till ca 30 bullar eller valfri form. Lägg dem på plåtar med bakplåtspapper.
  • Sätt ugnen på 225 grader och låt bullarna jäsa övertäckta i ca 30 min.
  • Pensla lussekatterna med uppvispat ägg och garnera med russin. Grädda mitt i ugnen 5-8 min.
Om du gör stora figurer eller längder så gräddas de i 200 grader i 10-15 min.



Hushållsmaskinen från 1900-frös ihjäl som fungerar alldeles perfekt!!!
Tack mormor för att jag fick ärva den  =)


50 gram
100 gram
5 dl
250 gram
2 paket
2 dl
17 dl
1,5 dl
0,5 tsk

Pensling
2 st

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0